Van oudsher zijn de shareholders de belangrijkste betrokken partij bij een organisatie. Sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw zijn er echter ook andere stakeholders in opkomst, namelijk de medewerkers, ondernemingsraden, vakbonden, overheden, de markt en het management. De shareholdersbenadering gaat er vanuit dat organisaties streven naar winstmaximalisatie, groei en langetermijn succes om zo een zo groot mogelijke aandeelhouderswaarde te creëren. De Stakeholdersbenadering is er op gericht de belangen te behartigen van de uiteenlopende stakeholders rondom een organisatie. Deze benadering zoekt een balans tussen de doelstellingen, interesses en behoeften van verschillende groepen stakeholders in de in- en externe omgeving van een organisatie.
In onderstaandd tabel wordt een overzicht gegeven van de belangrijkste kenmerken van beide benaderingen.
LITERATUUR
De Wit, B & Meyer, R. (1998). Strategy: process, content, context: An international perspective (2 ed). London: Thomson
Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?
UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →




