A Wiki

Acceptance Quality Limit/Level (AQL)

De term “Acceptance Quality Limit” (AQL) verwijst naar een bepaald niveau van kwaliteit dat wordt geaccepteerd of als aanvaardbaar wordt beschouwd bij de inspectie van producten. AQL wordt vaak gebruikt in kwaliteitscontroleprocessen, met name in productie- en leveringsketens.

In het Nederlands kan “Acceptance Quality Limit” worden vertaald als “Aanvaardbaar Kwaliteitsniveau” of “Aanvaardbaar Kwaliteitslimiet.” Het is een vastgesteld niveau van kwaliteit dat als de grens wordt beschouwd tussen acceptabele en niet-acceptabele producten. Bij kwaliteitsinspecties wordt vaak gebruikgemaakt van AQL om te bepalen hoeveel gebreken of defecten acceptabel zijn in een bepaalde partij producten.

Het concept AQL is nauw verbonden met statistische steekproefinspecties, waarbij steekproeven van een productiepartij worden genomen en geïnspecteerd volgens vooraf bepaalde AQL-niveaus. Als het aantal gebreken in de steekproef onder het vastgestelde AQL-niveau ligt, wordt de partij geaccepteerd; anders wordt deze afgekeurd of moet er een aanvullende inspectie plaatsvinden.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie

Voor vragen kunt u contact opnemen met de redactie via info[at]managementplatform.nl of bel +(31)6-57912496.

Hebt u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem ook dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar.

Reageer op dit bericht

Klik hier om een reactie achter te laten