Het ministerie van Financiën van Indonesië heeft nieuwe tax incentives ingevoerd om de productie en verkoop van elektrische voertuigen in het land te stimuleren. De belastingstimulansen omvatten het afschaffen van de luxe belasting op EV’s voor 2024, het kwijtschelden van de invoerbelasting tot 2025 en een verlaging van de toegevoegde waarde belasting op de verkoop van EV’s.
Indonesië streeft ernaar gebruik te maken van ‘s werelds grootste nikkelvoorraden om een geïntegreerde binnenlandse toeleveringsketen voor elektrische voertuigen te ontwikkelen. De overheid heeft als ambitieus doel gesteld om tegen 2027 de op twee na grootste producent van elektrische batterijen ter wereld te worden en tegen 2030 jaarlijks ongeveer 140GWh aan EV-batterijcapaciteit te produceren.
Voorts streeft Indonesië er ook naar om tegen 2030 600.000 EV’s te produceren.
BTW-prikkels voor lokale inhoudsproductie van EV’s
Consumenten die een elektrische auto kopen waarvan meer dan 40 procent van de onderdelen in Indonesië wordt geproduceerd, krijgen een verlaging van de toegevoegde waarde belasting (btw) van 11 procent naar 1 procent. Deze belastingvrijstelling is van toepassing tot december 2024.
De lokale inhoudsvereiste zal geleidelijk toenemen tot 60 procent tegen 2027.
Elektrische bussen die zijn gebouwd met tussen de 20 en 40 procent lokale onderdelen, hebben recht op een subsidie van vijf procent op de btw, zodat consumenten alleen een btw-tarief van zes procent betalen.
Belastingprikkels voor luxeverkoop
Bedrijven die bepaalde volledig geassembleerde vierwielige EV’s importeren, komen in aanmerking voor vrijstelling van de luxeverkoopbelasting en vrijstelling van invoerrechten. Bovendien komen bedrijven die volledig in elkaar gezette vierwielige EV’s afleveren ook in aanmerking voor vrijstelling van de luxeverkoopbelasting, maar deze voertuigen moeten zijn gebouwd met tussen de 20 en 40 procent lokale onderdelen. Daarnaast moeten bedrijven zich houden aan de investeringscriteria om in aanmerking te komen voor de prikkels. Deze omvatten:
- Het bouwen van een EV-productiefaciliteit in Indonesië;
- Het bedrijf moet een productiefaciliteit bouwen om voertuigen met verbrandingsmotoren in Indonesië te produceren, waarvan de productie gedeeltelijk of geheel zal overgaan op EV-voertuigen; en/of
- Het bedrijf investeert in een bestaande EV-productiefaciliteit om de productie te verhogen en nieuwe producten te produceren.
De faciliteit is beschikbaar tot december 2024.
Strategie voor de elektrische batterijindustrie van Indonesië
Buitenlandse investeerders zullen investeringsmogelijkheden vinden in de hele EV-toeleveringsketen van Indonesië, of het nu gaat om investeringen in nikkelraffinaderijen of het opzetten van productieactiviteiten voor EV-batterijen en -voertuigen. Het land is ambitieus zijn koers binnen de EV-industrie uit te stippelen, met als doel tegen 2025 2,5 miljoen EV-gebruikers te bereiken.
Indonesië bezit ‘s werelds grootste nikkelreserves met een geschatte 21 miljoen ton, wat ongeveer 22 procent van de mondiale reserves vertegenwoordigt. Het land is ook ‘s werelds grootste producent van metaal, met een productie van 1 miljoen ton in 2021.
Hoewel 70 procent van alle nikkelgebruik naar de roestvrijstaalsector gaat, is er een toenemende vraag naar de productie van EV-batterijen. Deze vraag naar elektrische batterijen zal naar verwachting tegen 2030 een derde van de totale nikkelvraag uitmaken, vooral nu landen wereldwijd streven naar het verlagen van de uitstoot van koolstof en het behalen van hun netto-nul doelstellingen. Indonesië is zich dus bewust van de enorme economische kansen die dit biedt en richt zich op het vergroten van de productiecapaciteiten langs de EV-toeleveringsketen en het worden van een productiehub voor EV-batterijen. Wereldwijde EV-fabrikanten, waaronder Tesla uit de VS en BYD uit China, zouden naar verluidt deals afronden om in Indonesië te investeren. Bovendien ontwikkelt het land, om zijn op nikkel gebaseerde batterijindustrie aan te vullen, ook lithiumraffinaderijen en productiefaciliteiten voor anodemateriaal. Historisch gezien zijn Indonesische nikkelraffinaderijen uitgerust om klasse 2-nikkel (ferro-nikkel/gietijzer) te produceren, terwijl de productie van batterijkathoden klasse 1-nikkel vereist dat minstens 99,8 procent nikkel bevat.
Indonesië ontbeert echter rijke lithiumafzettingen. Australië levert ongeveer de helft van ‘s werelds lithium en kan dit mineraal naar Indonesië exporteren. De meeste lithiumexporten van Australië gaan momenteel naar China.
De Indonesische minister van Maritieme Zaken en Investeringen, Luhut Binsar Pandjaitan, verklaarde dat de regering van plan was om vanaf 2024 60.000 ton lithium uit Australië te importeren.
Conclusie
De proactieve houding van Indonesie ten opzichte van het stimuleren van de productie van elektrische voertuigen (EV’s) en het bevorderen van een robuuste binnenlandse EV-toeleveringsketen onderstreept de toewijding om zijn overvloedige natuurlijke hulpbronnen en strategische voordelen te benutten. Door belastingvoordelen, vrijstellingen en prikkels aan te bieden, streeft de regering ernaar zowel binnenlandse als buitenlandse investeringen aan te trekken, waardoor Indonesië zich positioneert als een belangrijke speler op de wereldwijde EV-markt.
Reageer op dit bericht