Change management Kennisbank Leiderschap Management Management Modellen Ondernemerschap Strategie

Groeifasenmodel van Greiner

Het model van Greiner is één van de meest uitgewerkte ontwikkelingsmodellen die in de literatuur zijn beschreven. Het model van Greiner beschrijft 5 fasen van organisatorische ontwikkeling:

Fase 1. Creativiteit
Karakteristieken: ‘start up’ fase van een onderneming. Eindigt met: leiderschapscrisis

Fase 2. Ontplooiing
Karakteristieken: toenemende groei, functionele organisatiestructuur, gestandaardiseerde processen.
Eindigt met: autonomiecrisis

Fase 3. Delegatie
Karakteristieken: decentrale organisatiestructuur, operationele en marktgerichte
verantwoordelijkheden. Eindigt met: beheerscrisis

Een effectieve veranderstrategie formuleren en doorvoeren in uw bedrijf?

Om de gewenste bedrijfsdoelen te halen is soms een koerswijziging nodig. Het gevolg hiervan is vaak dat een organisatie moet veranderen. Om een veranderproces succesvol door te voeren Lees meer →

Verandermanagement en leiderschap

Fase 4. Coördinatie
Karakteristieken: het formeren van productgroepen, degelijke overzichten van formele planning,
centralisatie van ondersteunende functies, coördinatie bij concernstaf. Eindigt met: bureaucratiecrisis

Fase 5. Samenwerking
Karakteristieken: nieuw ontwikkelingspad, inzet van teams bij probleemoplossing, multidisciplinaire
teams, gedecentraliseerde ondersteunende diensten. Eindigt met: interne groeicrisis

Fase 6. Buiten-organisatorische oplossingen
Karakteristieken: samenwerkingsvormen, holdings, netwerken van organisaties

groeifasenmodel-van-greiner

Te gebruiken voor
Het groeifasenmodel van Greiner kan gebruikt worden om te begrijpen waarom bepaalde leiderschapsstijlen, organisatorische structuren en coördinatiemechanismen werken of niet werken in bepaalde fasen van de ontwikkeling van een organisatie. De aard van de crisis is voor de adviseur
leerzaam voor de oplossingsrichting. De genoemde groeifasen zijn in de praktijk veelal herkenbaar.

Kanttekening
Om een juiste interne diagnose te stellen verdient het aanbeveling om het model niet sec te gebruiken maar in combinatie met bijvoorbeeld een analyse van de leiderschapsstijl, structuur en cultuur.

Literatuur
Greiner, L.E. en Metzger, R.O. (1983). Consulting to Management. Prentice Hall.

Delen

Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?

UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →

Waardecreatie en winstgroei

Over de auteur

Redactie

Voor vragen kunt u contact opnemen met de redactie via info[at]managementplatform.nl of bel +(31)6-57912496.

Reageer op dit bericht

Klik hier om een reactie achter te laten

error: