Studies

Merkstrategie & Implementatie

Herkenbaarheid, onderscheidend vermogen, relevantie en betekenis, zijn een paar sleutelbegrippen die enorm belangrijk zijn voor merken. Een sterk merk zorgt immers voor ‘recurring’ klanten, omzet en winsten. Om een sterk merk te kunnen bouwen (en te behouden), dient er uitgebreide kennis en kunde over branding aanwezig te zijn in bedrijven. Vragen die centraal staan, zijn: Hoe kan ik een goed gefundeerde positionering / merkstrategie opzetten? Hoe kan ik een betekenisvolle waardepropositie in de markt zetten? Hoe kan ik de organisatie gereed maken voor implementatie van de merkstrategie? Hoe kan ik het merk in alle geledingen/ processen van de organisatie inbrengen? Welke (verander) tactieken kan ik gebruiken om interne weerstand te overwinnen? Hoe kan ik de merkidentiteit borgen en consistent houden over een langere periode?

Learnings 
De opleiding brengt verdieping aan op uw bestaande kennis en brengt u nieuwe vaardigheden bij over de implementatie van strategisch merkenbeleid. Het leert u hoe u uw plannen daadwerkelijk geïmplementeerd krijgt en laat u concrete praktijkvoorbeelden zien van succesvolle implementaties. Er wordt kennis opgedaan over gedragsverandering, change management, internal branding en leiderschap. U krijgt tools aangereikt waarmee u (tactische) veranderingen beter kunt implementeren. U leert tevens hoe u de merkidentiteit in alle geledingen van de organisatie kunt inbrengen en hoe u deze consistent kunt houden. Daarnaast leert u ook hoe u de nieuwe merkprocessen kunt borgen in de organisatie.

Onderwerpen 
De opleiding Merkstrategie & Implementatie bestaat uit onderstaande blokken. Daarnaast volgt er nog een bedrijfsbezoek.

Dag 1: Strategie, Branding & Positioneren
Tijdens deze dag leert u onder andere het volgende. Hoe ontwikkel je een goede strategie? Hoe zorg je ervoor dat strategie en positionering goed op elkaar aansluiten? Hoe kan er vanuit deze basis worden gebouwd aan een sterk merk? Hoe kan er echte toegevoegde waarde worden geleverd en welke concepten hiervoor kunnen worden gebruikt

Dag 2: Digital branding en social media
Welke ontwikkelingen zijn er op online branding gebied? Hoe kun je een goed digital brandingbeleid opzetten? Wat komt hier bij kijken? Hoe kan social media strategisch ingebed worden in de organisatie? Wat zijn de best practises en inspirerende cases? Hoe vlieg je dit soort trajecten aan?

Dag 3: Merkconsistentie creëren en bewaken
Op dag 3 staat het creëren  managen en bewaken van merkconsistentie centraal. Vragen die aan bod komen zijn o.a. Hoe ‘align’ ik het merk met andere activeiten in een organisatie? Hoe zorg je ervoor dat merkconsistentie gewaarborgd blijft? Wat leveren dit soort inspanningen op? Tijdens het avondcollege staat vooral de hoe-vraag centraal. Hoe vlieg je bepaalde zaken aan, hoe krijg je mensen mee met je plannen? en welke vaardigheden zijn hierbij van belang?

Dag 4: Verandertactieken en internal branding
Tijdens dit blok wordt er ingezoomd op verandertactieken die gebruikt kunnen worden om interne weerstand te overwinnen. Tijdens deze dag leert u hoe u de vertaalslag kunt maken vanuit de merkstrategie naar een tactisch veranderplan. U leert met welke methoden, interventies voorbereid, geïnitieerd en gemanaged. kunnen worden, zodanig dat er een collectieve kracht kan ontstaan waarmee nieuwe invulling gegeven kan worden aan de merkbeleving.

Dag 5: Brand engagement en Living the Brand
Tijdens dit blok wordt er ingezoomd op het verankeren van de merkbeleving in de organisatie. Hoe kan ervoor worden gezorgd dat het merkgedrag voor alle medewerkers een automatisme wordt? Hoe kunnen interne procedures en systemen, worden aangepast aan het merk? Hoe kunnen medewerkers actief bij de organisatie worden betrokken?

Doelgroep
De opleiding ‘Merkstrategie & Implementatie’ is bedoeld voor (senior) marketeers, brand managers, communicatie managers, strategen, adviseurs, product managers, business developers, commercieel directeuren en/of managers  die verantwoordelijk zijn voor het commerciële beleid in organisaties. U beschikt over een aantal jaren werkervaring en u bezit minimaal een HBO werk- en denkniveau. U wilt uw huidige kennis verbreden en verdiepen en wilt deze graag toepassen in de praktijk.

Docenten
Onze docenten zijn bedreven in vraagstukken op het gebied van merkenbeleid, verandermanagement en strategisch brand management. Onze docenten verzorgen vanuit zowel theorie als praktijk hun colleges. Alle docenten in de opleiding zijn ervaren professionals, hoogleraar en/of vakdocent. Klik hier voor een overzicht van het docentencorps.

Data en locaties
Aanmelden kan op de locaties: Amsterdam, Arnhem, Assen, Breda, Den Bosch, Eindhoven, Enschede, Emmen, Groningen, Leeuwarden, Maastricht, Middelburg, Rotterdam, Utrecht, Venlo of Zwolle. De reguliere colleges worden gegeven van 15.00 uur tot 21.00 uur op een donderdag. Via deze link vindt u alle collegedata behorende bij deze opleiding. Mocht u op een bepaalde datum niet kunnen: gemiste colleges kunnen te allen tijde worden ingehaald middels e-learning (dit zijn video-opnames van een recente klassikale opleiding, voorzien van slides en geluid). Dit biedt u extra flexibiliteit.

Aanmelden 
Wilt u zich inschrijven voor de praktijkopleiding Merkstrategie & Implementatie? Dat kan via deze link. Indien u nog vragen heeft en/ of een voorlopige reservering wilt maken, dan verzoeken we u deze naar ons te mailen op contact@nibaa.nl.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie

Voor vragen kunt u contact opnemen met de redactie via info[at]managementplatform.nl of bel +(31)6-57912496.

Hebt u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem ook dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar.

Reageer op dit bericht

Klik hier om een reactie achter te laten