De betaalbaarheid en toegankelijkheid van goede zorg staat op het spel. Er is meer nodig dan kleine besparingen en verbeteringen. Dit vraagt om doorbraken. De klok tikt door Het is de hoogste tijd om van elkaar te leren. Het ‘not invented here’ syndroom in de zorg moet resoluut worden behandeld voordat het te laat is.
De zorg heeft briljante businessmodellen nodig. Gelukkig zijn er daarvan al diverse voorbeelden te vinden in de wereld. Ze zijn heel verschillend, maar hebben het volgende gemeen:
1. Ze zijn gedreven vanuit visie om mensen gezonder en beter te maken.
2. Ze hebben een businessmodel met een verrassende mix van solidariteit, zelfwerkzaamheid en de menselijke maat.
3. Ze weten de belangen van alle stakeholders als geen ander tegelijk te dienen.
De zorg goed, betaalbaar en breed toegankelijk houden vraagt om vijf doorbraken. Voor elk van deze doorbraken zijn vier briljante businessmodellen geselecteerd die laten zien hoe het moet.
– Solidariteit en onderlinge zorg versterken: Algemeen Ziekenfonds Amsterdam, DHAN, Proveniershofjes, Stiftung Liebenau
– Preventie en zelfmanagement laten werken: Discovery, Healthways, Kaiser Permanente, PatientsLikeMe
– Informatie en dagelijkse zorg rond de patiënt organiseren: UCLA’s Value Quotient, ParkinsonNet, Laastari Lähiklinikka, Patrick Lund Dental Happiness
– Diensten en instrumenten om klanten aan het stuur te helpen: Ryhov, BerylHealth, M-PESA, Jaipur Foot
– Differentiatie van specialistische zorg waarmaken: Shouldice, ThedaCare, Princess Margaret Cancer Centre, Mayo Clinic