E K Wiki

Hoe maak je een kolommenbalans in excel?

Een kolommenbalans is een financiële overzicht van de debet- en creditbalansen van de grootboekrekeningen van een bedrijf. Hieronder vindt u een stapsgewijze handleiding voor het maken van een kolommenbalans in Excel:

  1. Maak een nieuw werkblad in Excel en label het ‘Kolommenbalans’.
  2. Maak een tabel met vijf kolommen en label deze als volgt: ‘Grootboekrekening’, ‘Debet’, ‘Credit’, ‘Debet Totaal’, ‘Credit Totaal’.
  3. Vul de eerste kolom in met de grootboekrekeningen van uw bedrijf.
  4. Vul de debet- en creditkolommen in met de bijbehorende bedragen voor elke grootboekrekening.
  5. Voeg formules toe om de totalen te berekenen voor de Debet- en Credit-kolommen. Dit kan worden gedaan door de formules =SOM(B2:B10) en =SOM(C2:C10) in te voeren in de respectievelijke cel onder de kolommen ‘Debet Totaal’ en ‘Credit Totaal’.
  6. Bereken het verschil tussen het Debet Totaal en het Credit Totaal door een formule toe te voegen aan de cel onder de kolom ‘Credit Totaal’. Dit kan worden gedaan door de formule =B11-C11 in te voeren.
  7. Voeg een opmaak toe aan de tabel om de leesbaarheid te verbeteren. Dit kan bijvoorbeeld door de kolommen te laten uitlijnen en de totalen te markeren.
  8. Controleer de gegevens en totalen om er zeker van te zijn dat de kolommenbalans klopt.

Met deze stappen zou u een basis kolommenbalans in Excel moeten kunnen maken. Vergeet niet dat het belangrijk is om de juiste gegevens in te voeren en de formules correct toe te passen om nauwkeurige resultaten te krijgen.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie

Voor vragen kunt u contact opnemen met de redactie via info[at]managementplatform.nl of bel +(31)6-57912496.

Hebt u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem ook dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar.

Reageer op dit bericht

Klik hier om een reactie achter te laten