De verjaringstermijnen van facturen en vorderingen verschillen afhankelijk van het soort vordering en de partijen die betrokken zijn. Onderstaand een overzicht van de termijnen:
1. Consumenten (Particulieren) → 2 jaar
- Een factuur van een bedrijf aan een consument verjaart na 2 jaar.
- Dit geldt vooral voor rekeningen voor bijvoorbeeld energie, telecom en verzekeringen.
- De termijn begint te lopen vanaf het moment dat de betaling opeisbaar is.
2. Zakelijke vorderingen (B2B) → 5 jaar
- Vorderingen tussen bedrijven onderling verjaren na 5 jaar.
- Dit geldt bijvoorbeeld voor een factuur van een leverancier aan een bedrijf.
- De termijn start op de dag na de opeisbaarheid van de factuur.
3. Schadeclaims & Onrechtmatige daad → 5 jaar / 20 jaar
- Een vordering wegens schade of een onrechtmatige daad verjaart na 5 jaar, gerekend vanaf het moment dat de benadeelde op de hoogte is van de schade en de aansprakelijke partij.
- Een absolute verjaringstermijn van 20 jaar geldt als de benadeelde niet eerder kennis heeft genomen van de schade of schuldige.
4. Schulderkenning en Stuiting
- Een verjaringstermijn kan worden gestuit (onderbroken) door een schriftelijke aanmaning of een erkenning door de schuldenaar.
- Na stuiting begint de verjaringstermijn opnieuw.
BRON
- Artikel 3:307 BW – Verjaring van zakelijke vorderingen (5 jaar)
- Artikel 3:308 BW – Verjaring van periodieke betalingen (5 jaar)
- Artikel 3:310 BW – Verjaring van schadeclaims (5 jaar / 20 jaar)
- Artikel 7:28 BW – Verjaring van consumentenvorderingen (2 jaar)
Reageer op dit bericht