Een sterk logo valt vaak op bij mensen. In één beeld ziet iemand wie je bent en waar je voor staat. Omdat het logo een belangrijk onderdeel van je identiteit is, is het belangrijk om deze ook goed te beschermen. Dit doe je door je logo te registreren. Hoe je dat doet en waarom, lees je in deze blog.
Wat is het registreren van je logo?
Het registreren van je logo betekent dat je juridische bescherming vraagt voor het beeldmerk van je bedrijf. Dit kan bestaan uit een woord, symbool of een combinatie van deze twee onderdelen. Als je je logo registreert, krijg je het recht om dit logo exclusief te gebruiken binnen een specifieke branche of regio.
Niemand anders mag na een registratie een vergelijkbaar logo gebruiken dat verwarring bij de consument kan veroorzaken. Een geregistreerd logo is daarom een handig middel om je merk te beschermen tegen misbruik. Daarnaast straal je professionaliteit uit door je logo te registreren.
Waarom is registratie belangrijk?
Als je logo niet geregistreerd is, heb je als eigenaar weinig tot geen juridische bescherming. Zonder registratie kun je niet bewijzen dat jij de rechten bezit en kan een ander bedrijf jouw logo (of een vergelijkbare variant) gewoon gebruiken.
Met een officiële registratie leg je deze rechten vast. Door je logo te registreren laat je zien dat je serieus bent met je merk. Dit zorgt ook voor extra vertrouwen bij partners, klanten en bijvoorbeeld investeerders.
Hoe werkt dit proces?
Je start met een goed onderzoek. Controleer of je logo uniek is en niet lijkt op bestaande logo’s. Intellectueeleigendom.nl kan je hiermee helpen. Vervolgens dien je een aanvraag in. Na het uploaden van je logo geef je aan voor welke producten of diensten het is bedoeld. Als je aanvraag is ingediend, wordt deze beoordeeld.
Zijn er geen conflicten met bestaande merken en/of logo’s? Dan wordt je logo officieel geregistreerd en ontvang je een inschrijvingsbewijs. Vanaf dat moment heb je het exclusieve recht om het logo te gebruiken voor de categorie waarvoor je het hebt opgegeven. Een registratie is vaak tien jaar geldig en kan per tien jaar worden verlengd.
Handige tips
Het is vooraf slim om na te denken over de toekomst van je merk. Past je ontwerp binnen de langetermijnvisie? En is het tijdloos? Daarnaast moet je goed opletten dat je alle elementen van het logo meeneemt. Specifieke kleuren en lettertypen die belangrijk zijn voor je herkenbaarheid, moet je specificeren in de aanvraag.
Wil je extra zeker zijn van je zaak? Dan is het ook verstandig om de naam van je bedrijf als woordmerk te registreren. Dit zorgt voor een dubbele bescherming (zowel visueel als tekstueel).
De waarde van merkbescherming
Het logo is het gezicht van je bedrijf. Door dit te registreren, versterk je de professionele identiteit en leg je de juridische rechten vast. Ongeacht hoe klein of groot je onderneming ook is: het zorgt in alle gevallen voor zekerheid, voorkomt misstanden en het zorgt ervoor dat je logo écht van jou blijft.
Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?
UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →




Reageer op dit bericht