Human Resources vervullen een steeds belangrijkere strategische rol in bedrijven en instellingen. In ‘Bedrijfskundige aspecten van HRM’ geven experts ieder op hun eigen terrein inzicht in de gevolgen van deze ontwikkelingen voor HRM. ‘Bedrijfskundige aspecten van HRM’ biedt hiermee een nieuwe optiek in het HR-vak.
Door de opmars van HRM als essentiële bedrijfsfuncties krijgt HRM steeds vaker te maken met strategische vraagstukken die vanuit een meer integrale bedrijfskundige optiek benaderd moet worden. Tot voor kort ontbrak de taal en de kennis om daar vanuit HRM mee om te gaan, maar dankzij onderzoek en praktijkervaringen is er momenteel sprake van een bruikbaar geheel aan kennis en kunde. Die ‘body of knowledge’ is in dit boek samengebracht en de praktische implicaties worden aan de hand van cases en voorbeelden geïllustreerd.
De volgende onderwerpen komen aan de orde;
– Het fundament: arbeidsrelaties en arbeidsorganisaties;
– De relatie tussen HRM en ondernemingsstrategie;
– Strategieontwikkeling binnen HRM;
– Planning en control van HRM;
– De relatie tussen interne en externe arbeidsmarkten;
– Type organisatie en HRM;
– Kennisontwikkeling en kennismanagement in organisaties;
– Merkdenken binnen HRM;
– Financiële aspecten van HR-beleid;
– De organisatie van de HR-functie;
– Management van HR-projecten.