Effectief kunnen vijf leerslagen worden onderscheiden, namelijk nulslag leren, enkelslag leren, dubbelslag leren, drieslag leren en meta-leren of deutero-leren genoemd.
Nulslag leren houdt in dat in geval val nieuwe uitdagingen en/of problemen correctieve acties achterwege laten en er feitelijk niet wordt geleerd. Hierbij ontbreekt vrijwel elk leerrendement, fouten worden op geoefende wijze gereproduceerd en verantwoordelijkheden worden afgeschoven.
Enkelslag leren wordt gekenmerkt door het volgen en perfectioneren van regels, beleid, procedures en strategieën met als doel koersbehoud. Leren binnen de norm wordt hier centraal gesteld.
Als het gaat om verandering van regels, procedures, beleid, strategieën, en dus de norm, dan wordt gesproken over dubbelslag leren.
Wanneer diepgewortelde aannames en vanzelfsprekendheden en essentiële waarden en principes ter discussie worden gesteld, ofwel de waartoe-vraag, dan wordt dit aangemerkt als drieslag leren.
Metaleren, ook wel deutero-leren genoemd, betreft leren hoe te leren door te reflecteren op de wijze waarop wordt geleerd. Het ontwikkelen van leervermogen staat hierbij centraal.
Reageer op dit bericht