Kennisbank Management Onderzoek

Kwaliteitskosten onderzoek (KKO)

3d people - man, person with euro icon.

Door middel van een kwaliteitskosten onderzoek wordt een financieel plaatje gemaakt van de kwaliteitssituatie in een bedrijf.
Kwaliteitskosten zijn kosten die het gevolg zijn van gemaakte fouten, kosten om fouten te herstellen en kosten om fouten te voorkomen.
Er kunnen vier hoofdgroepen kosten worden onderscheiden, namelijk:

1. Preventiekosten
2. Beoordelingskosten
3. Interne foutkosten
4. Externe foutkosten

Het basisprincipe van kwaliteitskosten verschilt niet tussen fysieke productie en dienstverlening.
Het verschil is dat bij dienstverlening onderscheid tussen interne en externe faalkosten moeilijk kan worden gemaakt, omdat diensten geproduceerd worden in het bijzijn van de klant. Men kan interne en externe foutkosten verlagen door meer te doen aan preventie.

Te gebruiken voor
Het geeft de gebruiker een inzicht in de structuur en omvang van kwaliteitskosten. Hierdoor kunnen gericht verbeteracties uitgevoerd worden om de integrale kwaliteitszorg te verbeteren en de kwaliteitskosten te verminderen. Een KKO wordt vaak gebruikt om de IST toestand van een organisatie op kwaliteitsgebied in kaart te brengen.

Kanttekening
• Het is een diepgaand en nauwkeurig onderzoek dat het best is uit te voeren door hiervoor specialisten in te huren, bijvoorbeeld de bovengenoemde adviesgroep van TNO.
• Zie ook de theorie van de kwaliteitsgoeroe M. Juran.

LITERATUUR
Ahaus, C., de Heer, A. TNO Management Consultants

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie

Voor vragen kunt u contact opnemen met de redactie via info[at]managementplatform.nl of bel +(31)6-57912496.

Hebt u inhoudelijke vragen en/of zoekt u ondersteuning bij een organisatievraagstuk?
Neem ook dan gerust contact met ons op. Een team van adviseurs staat u voor u klaar.

Reageer op dit bericht

Klik hier om een reactie achter te laten