Bij goodwill gaat het om de niet-tastbare meerwaarde van een bedrijf: het is onzichtbaar. Deze waarde is gescheiden van de tastbare waarde van een bedrijf: de activa en passiva. Bepaalde zaken binnen een bedrijf kunnen precies worden berekend, zoals de voorraad.
Voor goodwill is dit echter complexer: wanneer uw bedrijf een klantenbestand heeft met loyale klanten, dan heeft dat ook een waarde. Dit is een voorbeeld van goodwill. De waardebepaling hiervan speelt een grote rol bij de verkoopprijs bij een bedrijfsovername. De koper zal een prijs betalen voor een bedrijf. Als deze prijs hoger ligt dan het volgens de boekhouding waard is, dan is het verschil de goodwill.
Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?
UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →
Zoekt u verdieping op dit onderwerp? Bekijk ons opleidingsaanbod!
Utrecht Business School is de business school voor management executives en business leaders in Nederland. Wij leiden onze deelnemers op tot zwaardere professionals en bereiden ze, middels post-initieel onderwijs en certificering, voor op een volgende carrièrestap. Lees meer →




Reageer op dit bericht