De betekenis van scenario en de meerwaarde van scenarioplanning is het goed kunnen anticiperen op de toekomst. Door relevante ontwikkelingen en trends te herkennen en vervolgens die welke relevant kunnen zijn voor uw bedrijf om te zetten naar reële scenario’s en toekomstbeelden.
De stappen in het scenarioplanning proces zien er doorgaans als volgt uit:
1. het tijdig herkennen / vinden van relevante trends en ontwikkelingen
2. het selecteren van die trends die een hoge kans hebben om zich door te zetten
3. op basis van de trends worden reële scenario’s en toekomstbeelden ontwikkeld
4. de scenario’s worden doorgerekend; welke impact hebben zij op de organisatie?
5. het schrijven van een scenarioplan; verandermanagement heeft hierin een prominente plek
In stap 5 wordt vanuit verschillende invalshoeken per scenario gekeken naar de impact van het voltrekken van het scenario op systemen, processen, data, competenties, arbeidsorganisatie en de toegevoegde waarde. Dit wetende kunnen leidinggevenden en teams vroegtijdig inspelen op de ontwikkelingen en trends en kan de organisatie zo aan wendbaarheid winnen.
LITERATUUR
Kerklaan, L. (2016). De wendbare organisatie. Doetinchem: vakmedianet.
Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?
UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →
Zoekt u verdieping op dit onderwerp? Bekijk ons opleidingsaanbod!
Utrecht Business School is de business school voor management executives en business leaders in Nederland. Wij leiden onze deelnemers op tot zwaardere professionals en bereiden ze, middels post-initieel onderwijs en certificering, voor op een volgende carrièrestap. Lees meer →




Reageer op dit bericht