Een businessmodel betreft de wijze waarop een organisatie waarde creert, communiceert én levert (zie daartoe bijvoorbeeld het Business Model Canvas). Een verdienmodel betreft de wijze waarop een organisatie geld verdient. Een verdienmodel is derhalve onderdeel van het businessmodel.
Welke verdienmodellen zijn er?
Er zijn vele verdienmodellen. Onderstaand worden enkele veel gebruikte verdienmodellen weergegeven.
- Abonnementsmodel
- Bundelmodel
- Crowdfundingmodel
- Crowdsourcingmodel
- Communitymodel
- Freemiummodel
- Leasemodel
- Licentiemodel
- Lidmaatschapmodel
- Lokaasmodel
- Makelaarsmodel
- Marktinformatiemodel
- Reclamemodel
- Rentemodel
- Servicemodel
- Transactiemodel
- Sponsormodel
- Verbruiksmodel
- Webbasedmodel
Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?
UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →
Zoekt u verdieping op dit onderwerp? Bekijk ons opleidingsaanbod!
Utrecht Business School is de business school voor management executives en business leaders in Nederland. Wij leiden onze deelnemers op tot zwaardere professionals en bereiden ze, middels post-initieel onderwijs en certificering, voor op een volgende carrièrestap. Lees meer →




Reageer op dit bericht