Dit betreft het vermogen om mensen en sociale systemen te begrijpen. Met deze vaardigheden worden leiders in staat gesteld met anderen samen te werken om problemen op te lossen of veranderingen in een organisatie door te voeren. We benoemen enkele van deze vaardigheden:
- Aannemen van een perspectief
Hierbij gaat het erom dat een leider de perspectieven die anderen ten opzichte van een probleem of situatie hebben goed begrijpt. Het vermogen om andermans perspectief te begrijpen hangt samen met sociale intelligentie. - Sociale scherpzinnigheid
Hierbij gaat het om inzicht met betrekking tot hoe anderen in een organisatie functioneren.
Als leider denk je dan bijvoorbeeld na over wat belangrijk is voor anderen en wat anderen motiveert. Een leider met sociale scherpzinnigheid kan inschatten hoe zijn of haar volgers zullen reageren op een voorgestelde verandering in de organisatie. Een begrip dat samenhangt met sociale scherpzinnigheid is gedragsmatige flexibiliteit. - Sociale prestatie
Hierbij gaat het om meerdere leiderschapsvaardigheden. Zo dient een leider zijn of haar eigen visie goed te kunnen overbrengen op anderen en kan mediëren wanneer er conflicten zijn of bepaalde veranderingen doorgevoerd moeten worden in een organisatie. Het oplossen van conflicten is dan ook een belangrijke vorm van sociale prestatie. Sociale prestatie gaat derhalve over communicatie.
Reageer op dit bericht