In tegenstelling tot de meeste boeken over dit onderwerp, die de ‘zachte kant’ van het verandermanagement behandelen, kent dit boek een bedrijfskundige invalshoek.
‘Verandermanagement’ is een zeer gedegen boek waarin, aan de hand van een eenvoudig stroommodel, de verschillende stappen van verandermanagement helder worden uitgelegd.
Het model start met een analyse van de interne en externe situatie van een organisatie. Daarna volgen de mogelijke strategische beleidsopties en de invloed hiervan op organisatieveranderingen. Vervolgens worden de elementen van succesvol veranderen en de belangrijkste veranderstrategieën beschreven. Bij de implementatie staan zowel een projectmatige als een procesmatige veranderaanpak centraal en worden relevante slaag- en faalfactoren besproken. Het boek sluit af met de evaluatie van veranderingen.
Aan deze derde editie van ‘Verandermanagement’ zijn in elk hoofdstuk openingscases en veel actuele praktijkvoorbeelden toegevoegd. Daarnaast komt er uitgebreid online materiaal zoals diverse checklisten over het verandervermogen van een organisatie beschikbaar.
‘Verandermanagement’ is geschreven voor studenten in het hoger economisch onderwijs, maar is ook zeer geschikt voor managers die te maken hebben met veranderprocessen.