Feedback is de mededeling aan iemand die informatie verschaft over hoe zijn of haar gedrag wordt waargenomen, begrepen en ervaren. Feedback is dus cruciaal om effectiever te communiceren. Dit artikel verschaft een korte samenvatting van de regels voor het geven en ontvangen van feedback.
De gever
1. Richt de feedback op veranderbaar gedrag en derhalve niet op de persoon
2. Beperk tot het hier en nu (heden)
3. Zeg wat er feitelijk wordt waargenomen (zien en horen)
4. Benoem het effect van het gedrag van de ander voor jou en laat de ander zelf conclusies trekken over het effect van zijn of haar gedrag.
5. Laat interpretaties buiten beschouwing
6. Houd rekening met de ontvanger: feedback is om te helpen en niet om de ander te kwetsen
7. Verschaf bij voorkeur gevraagde feedback
8: Verschaf bij voorkeur informatie in plaats van advies
9: Let op timing
10: Overvoer de ontvanger niet, maar focus op het belangrijkste.
11: Verifieer of de ontvanger de feedback begrepen heeft.
De ontvanger
1. Zie feedback als een mogelijkheid om iets te leren in plaats van het zien als een aanval
2. Tracht de feedback op te nemen en eruit te halen wat er voor jou in zit.
3. Sta stil bij eventueel verschil tussen wat je wenste te bereiken en wat feitelijk bereikt is.
4. Val de gever van feedback niet aan en spreek niet tegen of val in verdediging.
5. Vraag om toelichting wanneer de feedback niet wordt begrepen.
6. Bedank de gever van feedback.
7. Laat weten of je iets met de feedback gaat doen.
Welke stappen te nemen bij het geven en ontvangen van feedback?
Feedback kan in die stappen worden gegeven, namelijk:
Stap 1: beschrijf het waarneembare gedrag van de ander.
Stap 2: Geef aan welk effect dit gedrag op jou heeft (wat denk je, wat voel je)
Stap 3: Geef aan wat het verzoek is (wat wil je dat de ander gaat doen?)
Feedback kan in 3 stappen worden ontvangen, namelijk:
Stap 1: Bedank de feedbackgever
Stap 2: Kijk wat je ermee kan of wilt doen
Stap 3: Laat weten of je er iets mee gaat doen (en zo ja, wat exact)
Reageer op dit bericht