Het EFQM / INK model is een strategisch ontwikkelingsmodel dat vijf fasen onderscheidt waarlangs organisaties zich, in hun streven naar een excellente organisatie, ontwikkelen. De fasen betreffen achtereenvolgens:

Fase 1: Product-/aanbod georiënteerd
• Centraal staat output, nauwelijks sprake van afstemming van product op gebruikerssituatie
• Sprake van machtscultuur (Harrison), simpele structuur (Mintzberg)
• Medewerkers wachten opdrachten af (theorie X)
Fase 2: Proces georiënteerd
• Centraal staan het voortbrengingsproces en de beheersing
• Op basis van metingen en kennis van processen vinden verbeteringen plaats
• Organisatie neemt onvoldoende de moeite om na te gaan of de klant tevreden is
Fase 3: Systeem georiënteerd
• Beheersing van processen staat enerzijds in het teken van de interne en externe klanttevredenheid, anderzijds in het verhogen van de interne doelmatigheid
Een effectieve veranderstrategie formuleren en doorvoeren in uw bedrijf?
Om de gewenste bedrijfsdoelen te halen is soms een koerswijziging nodig. Het gevolg hiervan is vaak dat een organisatie moet veranderen. Om een veranderproces succesvol door te voeren Lees meer →
Fase 4: Keten georiënteerd
• Bedrijven brengen de beheersing van hun organisatie in relatie met de prestaties van toeleveranciers en afnemers, centraal staat de tevredenheid van de klant/gebruiker.
Fase 5: Maatschappij verbonden
• Er vindt een zorgvuldige afweging plaats van bedrijfseconomische, personele en maatschappelijke belangen binnen de organisatie (“totale zorg”)
Te gebruiken voor
Het INK fasen model is een diagnose- en ontwikkelingsmodel voor het verbeteren van een organisatie op de negen aandachtsgebieden.
Kanttekening
In de praktijk bevinden bijna alle organisaties zich rondom fase 2.
Literatuur
Instituut Nederlandse Kwaliteit
Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?
UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →




Reageer op dit bericht