Dit betreft de maat voor de spreiding van een reeks waarden. Dat wil zeggen, de mate waarin de waarden onderling afwijken. Hoe groter de variantie, des te meer de afzonderlijke waarden onderling verschillen, en derhalve ook hoe meer de waarden van het gemiddelde afwijken.
De variantie wordt dan berekend als (de som van) het verschil tussen de verwachte opbrengst en de werkelijke opbrengst en daarvan het kwadraat te nemen.
Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?
UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →
Zoekt u verdieping op dit onderwerp? Bekijk ons opleidingsaanbod!
Utrecht Business School is de business school voor management executives en business leaders in Nederland. Wij leiden onze deelnemers op tot zwaardere professionals en bereiden ze, middels post-initieel onderwijs en certificering, voor op een volgende carrièrestap. Lees meer →




Reageer op dit bericht