HRM Modellen

HRM-model van Guest

In het HRM-model van Guest wordt inzichtelijk gemaakt wat de relatie tussen HRM-beleid en de organisatiestrategie met bijbehorende organisatieresultaten is. Het model onderscheid een zestal blokken met als startpunt de HRM-strategie en als laatste blok de winst en ROI (return on investment) van een organisatie. Bij dit model wordt de HRM-strategie en de HRM-activiteiten afgeleid van de organisatiestrategie. Onderstaand wordt het model visueel weergegeven.

model van Guest

Het model start met het blok de HRM-strategie, hierbinnen worden de drie generieke concurrentiestrategieën van Porter gehanteerd. Dit zijn differentiatie-, focus- en kostleiderschap. Op basis van de strategieën van Porter is de HRM-strategie geformuleerd. Uit de HRM-strategie komen HRM-activiteiten voort. Binnen het model worden de volgende HR-activiteiten genoemd: selectie, training, beoordeling, beloning, taakstructuur, participatie, status en zekerheid. De HRM-activiteiten hebben een aantal uitkomsten als doel, namelijk betrokkenheid, kwaliteit en flexibiliteit. Deze HRM-uitkomsten hebben een bepaald gewenst gedrag van medewerkers als uitkomst, namelijk inspanning/motivatie, medewerking, participatie en extra rolgedrag. Op organisatorisch gebied heeft dit de volgende prestatie-uitkomsten als gevolg: een hogere productiviteit, kwaliteit en innovatie en een lager ziekteverzuim, verloop, aantal conflicten en aantal klachten van de afnemers. Dit heeft uiteindelijk financiële-uitkomsten als gevolg in de vorm van winst of return on investment. Dit model maakt inzichtelijk dat het HRM-beleid bijdraagt aan de prestaties van een organisatie.

LITERATUUR
Guest, D.E. (1997). Human Resource Management and Performance: a review and research agenda. International Journal of Human Resource Management

Delen

Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?

UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →

Waardecreatie en winstgroei

Over de auteur

Redactie

Voor vragen kunt u contact opnemen met de redactie via info[at]managementplatform.nl of bel +(31)6-57912496.

Reageer op dit bericht

Klik hier om een reactie achter te laten

error: