Met de formule van Camp kan de optimale bestelhoeveelheid worden berekend:
Q = bestelhoeveelheid
D = de jaarvraag van het product
F = bestel-/omstelkosten
P = prijs van het product
H = kosten van voorraad houden als percentage van de prijs van het product
TK = totale kosten
De formule kent de navolgende aannames:
– De toekomstige vraag is bekend en constant
– Levertijden zijn bekend en constant
– Bestelkosten zijn bekend en constant
– Kosten van voorraad zijn bekend en constant
Vier factoren kunnen worden geduid die invloed hebben op de hoeveelheid voorraad, namelijk:
1. Voorraadstrategie: gebeurt bestellen op elk willekeurig moment of op bestelmomenten? Gebeurt bestellen in een vaste hoeveelheid of een variabele bestelhoeveelheid?
2. Kostenstructuur: de order- en voorraadkosten.
3. Managementvariabelen: management die bepaalt de leverbetrouwbaarheid.
4. Externe factoren: de gemiddelde levertijd en de standaardafwijking ervan.
Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?
UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →
Zoekt u verdieping op dit onderwerp? Bekijk ons opleidingsaanbod!
Utrecht Business School is de business school voor management executives en business leaders in Nederland. Wij leiden onze deelnemers op tot zwaardere professionals en bereiden ze, middels post-initieel onderwijs en certificering, voor op een volgende carrièrestap. Lees meer →




Reageer op dit bericht