S Wiki

SMART

SMART staat voor:

  • Specifiek: het is voor iedereen duidelijk waar het om gaat en welk resultaat bereikt dient te worden.

  • Meetbaar: koppel cijfers aan de doelen. Denk bijvoorbeeld aan de omzet, het aantal transacties, levertijd, of hoe tevreden klanten zijn. Druk deze cijfers uit in een percentage of in vaste cijfers. Zorg ook dat deze cijfers kunnen worden gemeten.

  • Acceptabel: Iedereen die bij de doelen betrokken is, dient ermee akkoord gaan. Zonder draagvlak komt er weinig van de doelen terecht. Betrek collega’s bij het opstellen, en baseer op ervaringen uit het verleden. Pas als jijzelf en anderen achter de doelen staan, zijn ze acceptabel.

  • Realistisch: maak de doelen haalbaar. De kunst is om ze niet te makkelijk, maar ook niet onbereikbaar te maken. Bij een te makkelijk doel zijn extra inspanningen overbodig. En weten dat je je doel toch niet haalt, kan demotiverend werken. Een realistisch doel is een ambitieuze uitdaging, waar je graag je best voor doet.

  • Tijdgebonden: zet op papier wanneer de activiteiten beginnen en eindigen. Een deadline maakt plannen eenvoudiger. Als het SMART doel zijn eindpunt bereikt, is het tijd om te evalueren.  Een analyse wordt verricht wat er goed ging en wat beter kon. Op basis hiervan kunnen nieuwe SMART-doelen geformuleerd.
Delen

Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?

UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →

Zoekt u verdieping op dit onderwerp? Bekijk ons opleidingsaanbod!

Utrecht Business School is de business school voor management executives en business leaders in Nederland. Wij leiden onze deelnemers op tot zwaardere professionals en bereiden ze, middels post-initieel onderwijs en certificering, voor op een volgende carrièrestap. Lees meer →

Zakelijke meeting – Utrecht Business School
Waardecreatie en winstgroei

Over de auteur

Redactie

Voor vragen kunt u contact opnemen met de redactie via info[at]managementplatform.nl of bel +(31)6-57912496.

Reageer op dit bericht

Klik hier om een reactie achter te laten

error: