Wanneer we spreken over macht, dan hebben we het over het vermogen om anderen te beïnvloeden. Er kunnen in dit verband vijf soorten van macht worden onderscheiden, namelijk:
- Referent power
Deze vorm van macht is gebaseerd op het feit dat volgers zich met de leider identificeren en hem of haar leuk vinden. Een voorbeeld is een leraar die leuk wordt gevonden door leerlingen heeft deze vorm van macht. - Expert power
Deze vorm van macht is gebaseerd op percepties over de bekwaamheid van de leider. Een concreet voorbeeld is een toeristengids die veel over een land weet, heeft deze vorm van macht. - Legitimate power
Deze vorm van macht gaat sterk samen met status of autoriteit. Hierbij kan gedacht worden aan een jurylid. - Reward power
Deze vorm van macht gaat over het vermogen om beloningen te verstrekken. Een voorbeeld hiervan is een directeur die de macht heeft om werknemers financieel te belonen. - Coercive power
Deze vorm van macht gaat over het vermogen om anderen te straffen. Een voorbeeld is een trainer die spelers op de bank kan laten zitten waardoor ze niet mee mogen voetballen. In een organisatie bestaan er echter twee soorten macht, namelijk persoonlijke macht en positiegerelateerde macht.
Eerstgenoemde, ofwel persoonlijke macht (‘personal power’) houdt in dat wanneer een leider ‘leuk’ wordt gevonden en men ook denkt dat hij of zij veel kennis van zaken heeft. Wanneer leiders zich op een manier gedragen die belangrijk is voor volgers, dan worden leiders machtig (referent power en expert power). De positiegerelateerde macht (‘position power’) gaat om de macht die iemand heeft door zijn of haar officiële positie binnen een bedrijf (Legitimate power, reward power en coercive power).
Zoekt u verdieping op dit onderwerp? Bekijk ons opleidingsaanbod!
Utrecht Business School is de business school voor management executives en business leaders in Nederland. Wij leiden onze deelnemers op tot zwaardere professionals en bereiden ze, middels post-initieel onderwijs en certificering, voor op een volgende carrièrestap. Lees meer →
Winstgevendheid verhogen en uw bedrijf in waarde laten toenemen?
UBS Business Value Creation Services ondersteunt organisaties bij het verhogen van winst- en bedrijfswaarde. Ons team focust zich hierbij op domeinen die de grootste impact hebben op het bedrijfsresultaat. Lees meer →




Reageer op dit bericht