Het runnen van een restaurant is net als het zorgen voor een ingewikkelde machine. Je moet niet alleen werknemers en klanten managen, maar ook voedsel serveren. En daar heb je vanalles voor nodig; voldoende voorraad, de juiste ingrediënten, keukenapparatuur zoals een RVS spoeltafel en koelkasten, en noem zo maar op. Voor nieuwe managers kan dit erg overweldigend zijn, omdat het een combinatie is van psychologie en vakmanschap die op je afkomt als een razende trein. Gelukkig kun je je vaardigheden verbeteren met handige tips voor restaurant management.
Wees consistent
Geen enkele dag in een restaurant is hetzelfde. Crisissen schieten als paddenstoelen uit de grond, sneller dan in welk ander bedrijf dan ook. In zo’n situatie is het absoluut noodzakelijk dat je als manager een consistente aanpak hanteert bij het oplossen van problemen. Wees consistent in het handhaven van regels en het stellen van verwachtingen. Als er drukte is bij de ingang en chaos in de keuken, moeten je werknemers erop kunnen vertrouwen dat jij altijd consistent blijft. Jouw consistentie geeft hen de kracht om de meeste stress te doorstaan, zonder te bezwijken.
Wees proactief in het managen
In de restaurantbranche moet je proactief zijn en vooruit denken. Wees niet reactief, maar anticipeer op ontwikkelingen. Kijk naar de toekomst en neem beslissingen met betrekking tot personeelsbehoefte, wijzigingen in het menu, marketingcampagnes, voorraadbeheer, consumententrends, technologische updates en wijzigingen in het schema. Als je niet proactief handelt, zul je niet het restaurant managen, maar zal het restaurant jou managen.
Leer het werk door zelf mee te werken
Als manager zul je beter zijn in het oplossen van problemen wanneer er iets misgaat, naarmate je meer daadwerkelijke ervaring hebt in het uitvoeren van het werk. Wees een manager die er niet voor terugschrikt om zelf de handen uit de mouwen te steken, die weet hoe de keuken werkt, waarmee de koks te maken hebben en wat de stressfactoren zijn voor de bediening. Praat met je werknemers over wat ze doen en waarom ze de methoden gebruiken die ze gebruiken. Je zult respect (en kennis) winnen van je werknemers en een betere basis hebben voor het nemen van beslissingen die hen en de klanten die ze bedienen beïnvloeden.
Geef prioriteit aan het behouden van personeel
Uit een recent onderzoek blijkt dat 78% van de restaurantmanagers en eigenaren aangeeft dat ze niet genoeg personeel hebben om aan de vraag van klanten te voldoen. Dat betekent dat het aannemen, opleiden en behouden van personeel hun grootste uitdaging is.Niet de verkoop. Niet de voorraad. Niet de trends. Personeelsbezetting. Maak het behouden van personeel tot een prioriteit. Voortdurend personeel vervangen is een grote kostenpost in een branche die al te maken heeft met krappe winstmarges. Klanten komen naar restaurants voor de ervaring, en een deel van die ervaring is het vertrouwd raken met het personeel dat ze verwachten te zien in hun vaste stek. Een manier om het behoud van personeel te vergroten, is door het prioriteren van werknemersgerichte systemen, zoals personeelsplanning.
Verbeter de klantbeleving
Veel mensen kiezen ervoor om buiten de deur te eten in plaats van zelf te koken, en dat heeft verschillende redenen. Het draait niet alleen om gemak, maar ook om de beleving. Maar liefst 56% van de volwassenen geeft liever geld uit aan een ervaring dan aan boodschappen doen. Als restaurantmanager ben je verantwoordelijk voor meer dan alleen het bereiden en serveren van eten; je moet ook zorgen voor een goede klantbeleving. Het is makkelijk om je te focussen op kwaliteit en efficiëntie, maar vergeet niet het grotere plaatje. Het managen van de klantbeleving omvat zaken zoals de sfeer, netheid (vooral de toiletten!), vriendelijk personeel, eerlijke prijzen, uniek eten en snelle service. Als mensen op zoek zijn naar een ervaring, zal een norse ober of een lange wachttijd bij de deur geen positieve indruk maken.
Reageer op dit bericht